Lakaran Kehidupan

l u a h a n r a s a s i h a m b a h i n a

Tips menarik.. Let's check it out.. =)

Assalamualaikum..
Seminggu lebih berada di kampung halaman membuatkan saya sangat tenang. Hilang segala masalah yg acapkali menyesakkan fikiran.. sekali lagi saya ulang.. saya TENANG!!! hehe

Bertatih2 kali ni nampaknya saya menulis & mengupdate belog, lantaran kuasa internet yang amat lemah :)

OKEH!! Ada sesuatu yang menarik untuk saya kongsikan di sini. Tatkala menyelak helaian demi helaian salah satu majalah SOLUSI yang bertimbun2 di rumah, terdapat satu maklumat penting yg menarik hati saya. Mungkin ianya sudah diketahui umum.. tapi apa salahnya utk saya berkongsi lagi sekali bersama mereka yang masih belum tahu.. :)

Memang xdapat dinafikan, laman FACEBOOK kini amat digemari ramai.. bermula dari usia muda remaja malahan kanak-kanak sehinggalah ke peringkat dewasa.. masing2 ada FB tersendiri.. saya juga xterkecuali.heheh best sangat ke fb ni?? {tepuk dada tanya iman}
Saya bukanlah berniat utk membincangkan dgn lebih lanjut soal fb ni terutamanya hukum berkenaan fb..sbb dh terlalu byk isu nie dibincgkan di merata2 tempat; internet, blog dan sebagainya..

CUMA... sedikit peringatan buat kita semua yg terlalu asyik MELAYAN & BERMAIN FB, saya hidangkan tip-tip penting buat pengguna fb agar kita lebih berhati-hati..
  1. Menggunakan akaun fb untuk manfaat ISLAM melebihi kepentingan peribadi. Kita amat digalakkan supaya menggunakan ruang2 yg ada utk menyebarkan islam melalui tulisan, video, audio dan sebagainya.
  2. Tidak memasukkan maklumat peribadi yang terlalu detail. Cukuplah sekadar menyertakan nama, tarikh lahir & latar belakang pendidikan.
  3. Tidak berkongsi terlalu byk gambar2 peribadi tanpa had (khususnya buat wanita).
  4. Menjaga aurat dan pandangan mata.
  5. Elakkan ghibah (mengumpat) dlm fb.
  6. Cuba had dan kurangkan berbincang soal remeh-temeh yang membuang masa.. ada byk keja lain lagi yg boleh dibuat daa :)
  7. Tidak terlibat dengan permainan2 dan aplikasi yang dijangka bercanggah dgn islam spt kuiz ramalan nasib.
  8. Tidak mempercayai aplikasi tilik moden spt rahsia tarikh lahir dan sebagainya.
  9. Harus sedar dan ingat bahawa setiap maklumat2 kita di fb boleh menjadi database pihak asing utk memantau kehidupan dan informasi peribadi kita jika x dikawal.
        sumber: majalah SOLUSI isu 17

okeh.. setakat ni saja perkongsian yang dapat sy berikan pd kali ni. Moga ianya berguna dan menjadi manfaat kita bersama.. :)

nota hati: baru berkesempatan utk update blog..alhamdulillah..
nota fikir: jom puasa sunat esok hari.. 1 REJAB. semangat2!!heheh

4 pot-pet:

isma June 13, 2010 at 7:32 PM  

huhu...aku pom ad bc gak....

Nurul Hana Daud June 13, 2010 at 9:26 PM  

huhu...
ak pakai main scan2 je SOLUSI tu..
tiba2 nampak tajuk tu..
rasa cm nak kongsi ja..hehe

Unknown June 14, 2010 at 4:35 AM  

hmmm..btull..ak setuju..duduk di rumah buatkan jiwa tenang..xda masalah...klu di kampus diri asyik hendak stress je...thank utk info itu...^_^

Nurul Hana Daud June 14, 2010 at 9:34 AM  

k.nab: ya...ak stuju btol ng ang. ak dok kat mktb...aduh..stress2!!!hehe
seb bek cuti ni..legaaaa

Related Posts with Thumbnails

Allah..Allah..Allah..


Perjuangan bukan mengukur kekuatan,

bukan juga pentas mempamerkan kebijaksanaan.


Perjuangan adalah gambaran keikhlasan hati
dalam menyebarkan risalah Nabi mengembang ISLAM di muka bumi

big Boss :)

My photo
Bekenu, Miri, Sarawak., Malaysia
Hamba Allah. Saya anak perantau di bumi kenyalang.

Allahuakbar!!!

Teman maya.

~Hai..tegurla saya..hee~

binnabil huda~UNIQUE

Powered by Blogger.