Lakaran Kehidupan

l u a h a n r a s a s i h a m b a h i n a

Profesionalisme seorang guru


ikhlas dari hati
saya rindu anak-anak ini.
telatah mereka yang 'macam2'
membuatkan hati saya terhibur.






selesai pembentangan PGPI pada kelas petang tadi, tiba-tiba saya terfikir.
hati terdetik, betulkah apa yang aku buat selama ni?
adakah aku benar2 menjalankan tugas yang ALLAH amanahkan selama ni.
allah..berat benar rasanya hati ni..
ampunkan hamba andai tidak berjaya melunaskan tanggungjawab yang KAU amanahkan :(


adakah selama ini aku hanya sekadar mengajar?
mengajar adalah dengan memberitahu, memberi pemahaman dan menyampaikan..

bukankah seorang guru itu juga perlu mendidik?
mengajak, mendorong, membimbing dan memantau anak2 muridnya..

ALLAH.
berat amanah ni.
akan disoal di sana kelak..

kata Imam Al-Ghazali dalam Ihya' Ulumuddin:
guru itu adalah...
MURABBI
MUALLIM
MUADDIB
MURSYID
MUDARRIS

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jauh lagi perjalanan saya
banyak lagi yang perlu di'servis'
bukan mudah untuk menjadi seorang guru yang 'SUPERIOR'
(bak kata ustaz basil dalam ucapannya pada seminar lalu)
menjiwai setiap ilmu yang kita sampaikan..


pada anak-anak ustazah,
sejuta kemaafan dipohon andai diri ini tidak mampu menjadi yang terbaik dalam mengajar kalian.
hanya ini yang termampu
apa yang penting, kalian memang terbaik =)

2 pot-pet:

Anonymous October 26, 2011 at 4:29 AM  

saya syang ustazah!! gud luck 4 ur future undertaking..teruskan usahamu mendidik anak bangsa. semoga mereka menjadi mukmin yg berjaya

Nurul Hana Daud October 26, 2011 at 10:40 PM  

to anonymous:
terima kasih atas doanya :)
terima kasih juga sbb syg sy.hehe

_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://e.exps.me

Related Posts with Thumbnails

Allah..Allah..Allah..


Perjuangan bukan mengukur kekuatan,

bukan juga pentas mempamerkan kebijaksanaan.


Perjuangan adalah gambaran keikhlasan hati
dalam menyebarkan risalah Nabi mengembang ISLAM di muka bumi

big Boss :)

My photo
Bekenu, Miri, Sarawak., Malaysia
Hamba Allah. Saya anak perantau di bumi kenyalang.

Allahuakbar!!!

Teman maya.

~Hai..tegurla saya..hee~

binnabil huda~UNIQUE

Powered by Blogger.